Sufiforum.com

1430. Hicri Yıl başlarken hizmete giren SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. ALLAH YÂR OLSUN !"

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: 102 - TEKÂSÛR SÛRESİ
MesajGönderilme zamanı: 03.01.09, 17:24 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 14.12.08, 12:14
Mesajlar: 1108
102 - TEKÂSÛR SÛRESİ


Müfessirlerin hepsine göre, sûrenin tamamı Mekke'de inmiştir. An­cak Buharî bunun Medine'de indiğine dair bir rivayet nakletmiştir. İbn Merduye'nin İbn Abbas (r.a.)dan yaptığı rivayete göre, İbn Abbas şöyle de­miştir: “Bu sûre Mekke'de inmiştir.”[1]

Allâme Zemahşerî'ye göre, Tekâsür Sûresi Kevser Sûresi'nden sonra inmiştir.[2]

Suyûtî ise İbn Ebî Hatim'in Ebu Büreyde'den rivayetle verdiği bir habere dayanarak sûrenin medenî oluşunu tercih etmiştir. Biraz sonra geleceği üzere bu habere göre çokluklarıyla ve kabirlerdeki ölmüş büyükleriyle böbürlenip iftihar edenler Ensardan iki kabiledir.[3]



1-2. "Çoğunluk olmak iddianız sizi o kadar meşgul etti kî, mezar­ları ziyaretle oradakileri de sayacak kadar oldunuz."



Bu Surenin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:

1- Mukatil ve Kelbî şöyle dedi:

"Bu sûre Kureyş'ten iki kabile hakkında indi, Abdi Menaf ve Sehm Oğullan. Bu iki kabile arasında anlaşmazlık, münakaşa vardı, Hangisinde efendi ve şerefliler çok diye her iki tarafın efendilerini ve şereflilerini saydılar. Abd-i Menaf Oğulları.:

"Biz efendiler bakımından daha çoğuz ve güç bakımından daha güçlü­yüz, sayı bakımından daha fazlayız" dediler. Sehm Oğulları da aynı şeyleri söylediler. Fakat Abd-i Menaf Oğulları daha fazla geldiler. Sonra dediler ki:

"Ölülerimizi de saya­lım." Nihayet ölüleri ziyaret ettiler ve ölülerini saydılar. Bu sefer de Sehm Oğulları fazla geldiler. Çünkü onlar Cahiliyye Devri'nde sayı bakımından daha çok idiler," Bu âyet de bu sebepten dolayı indirildi.[4]

Bu rivayete göre sûre mekkîdir.[5]

2- Katade şöyle dedi:

"Bu sûre Yahudiler hakkında inmiştir. Yahudiler dedi ki:

"Biz falan oğullarından daha fazlayız. Falan oğulları da falan oğullarından daha çoktur." Böylece onları bu çoklukla ilgili iddialaşma, ölünceye kadar meşgul etti ve ölünceye ka­dar sapıtlıktaki bu halleri de devam etti.[6]

3- İbni Ebi Hatim, İbni Büreyde'den "Sizi çoklukla böbürleniş oyaladı." aye­ti (1. ayet) hakkında rivayet etti ve dedi ki:

“Bu sure Ensar kabilelerinden ikisi hakkında inmiştir. Beni Harise ve Beni Haris. Çoklukla övünüp böbürlendiler. Birisi:

“Sizde falan oğlu falan gibisi var mı?” dedi. Diğerleri de aynısını söy­lediler. Önce yaşayanlar hakkında konuştular. Sonra da:

“Haydi kabirlere gi­delim,” dediler. İki gruptan birisi kabirlere işaret ederek

“sizde şu falan ve şu falan gibi var mı?” dedi Diğeri de aynısını yaptı. Allah Tealâ: "Sizi çoklukla bö­bürleniş oyaladı, nihayet kabirleri ziyaret ettiniz." ayetlerini indirdi. [7]

Buna göre Sûre Medine-i Münevvere'de nazil olmuştur.[8]

4- Ali'den (r.a.):İbnu Cerîr anlattı:

“Biz, Tekasür: 102/1-3 ayetleri indirilinceye kadar, kabir azabından şüphe ederdik. Ayetler kabir azabı hakkında indirildi.” [9]

5- Ahmet, Müslim, Tirmizi ve Nesai, Abdullah b. eş-Şihhir'den şöyle de­diğini rivayet etti: Rasulullah (s.a.)'ın yanına vardım. Şöyle diyordu:

"Sizi çoklukla böbürleniş oyaladı." Ademoğlu malım malım, der. Senin yiyip tü­kettiğin, giyip eskittiğin veya sadaka verip elinden çıkardığından başka malın var mı ki?" [10]

6- Müslim, Sahih'inde Ebu Hureyre(r.a.)'den rivayet etti. Rasulullah (s.a.) buyurdu ki:

"Kul malım malım der. Halbuki onun malından üç şeyi vardır: Yiyip tükettiği, giyip eskitiği veya sadaka verip elinden çıkardığı. Bunun dışındaki gidicidir, insanlara terkedilecektir." [11]







--------------------------------------------------------------------------------

[1] Şevkani, Fethü’l-kadir: 5/478; Tefsir-i Kurtubi: 20/168. Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6971.

[2] Tefsiru’l-Keşşaf: 4/791. Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6971.

[3] Alûsî, age. XXX,223. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/967.

[4] Mürsel hadistir. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 390; Alûsî, age. XXX,223; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/967.

[5] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/967.

[6] Mürsel hadistir. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 390; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/967; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6973.

[7] Suyûtî, Lübâbun-Nukûl, II,199204; İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/726-727; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/967; İbn Kesir, Tefsir, IV, 544-545; Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 475-476; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6973. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/612.

[8] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/967.

[9] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/727; Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 476. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/614.

[10] Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/614.

[11] Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/614.

_________________
" Hayrlar feth olsun ; şerler def olsun !..."


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye