Sufiforum.com

2009'da başlayan SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. İçerik yenilemeleri tasavvuf.name sitesinden sürdürülmektedir. ALLAH YÂR OLSUN.

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: 070 - MEÂRİC SURESİ
MesajGönderilme zamanı: 03.01.09, 17:07 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 14.12.08, 12:14
Mesajlar: 1108
070 - MEÂRİC SÛRESİ


Mekke'de nazil olmuştur. Îbnu'l-Cevzî bunda ulemanın icmaı olduğunu söyler.[1] İbn Abbâs Sûrenin Hakka Sûre­sinin peşinden nazil olduğunu söylemiştir.[2] Âyetlerinin adedi, kırk dokuzdur. [3]



l. "Birisi, inecek olan azabı sordu."



Ayetin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:

1- İbnu Abbas'tan ve - Süddî'den (r.a.) İbnu Ebî Hatim ve Nesâî anlattı:

Bu âyet Nadr b. el-Haris ibn Kelede hakkında indi. O şöyle demişti:

"Ey Allah, eğer bu senin katından hakkın kendisi ise durma bizim üzerimize gökten taş yağdır." (Enfal, 8/32)

O bu sözü ile nefsine davet etti ve azabı istedi, Onun istediği Bedir Günü'nde başına geldi (istediği azab indirildi.) yakalanarak öldürüldü. Bu âyet de onun hakkında indi.[4]

2- Hz. Peygamber (sa), Mekkelileri başlarına gelecek bir azâb ile korkuttu­ğunda onlar kendi aralarında:

"Bu azabın ehli kimlerdir? Bu azâb kimedir? Bu­nu Muhammed'e bir sorun bakalım." demişler ve gelip Hz. Peygamber (sa)'e sormuşlar da Allah Tealâ bu âyet-i kerimeyi indirmiş.[5]

3- Bu âyet-i kerimenin el-Hâris ibnu'n-Nu'mân el-Fihrî hakkında nazil oldu­ğu da söylenmiştir. Hz. Peygamber (sa)'in, Hz. Ali hakkında

"Ben kimin dostu isem Ali de onun dostudur." buyurduğu haberi kendisine ulaşınca devesine binmiş, gelmiş ve devesini el-Abtah'da ıhtırıp Hz. Peygamber (sa)'e:

"Ey Muhammed, Allah'tan getirerek bize yegâne ilâhın Allah olduğuna ve senin O'nun elçisi olduğuna şehadet etmemizi emrettin, bunu senden kabul ettik. Günde beş vakit namaz kılmamızı emrettin, onu senden kabul ettik. Mallarımı­zın zekâtını vermemizi emrettin, onu senden kabul ettik. Her sene Ramazan ayında oruç tutmamızı emrettin, onu senden kabul ettik. Haccetmemizi emrettin kabul ettik. Sonra bütün bunlara razı olmayıp bir de bunların üstüne amca oğlu­nu bizden üstün tuttun. Bu, senden mi, yoksa Allah'tan mı?" diye sormuş. Hz. Peygamber (sa)'in:

"Yegâne ilâh olan Allah'a yemin ederim ki bu, ancak Al­lah'tandır." buyurunca da

"Ey Allahım, şayet Muhammed'in söylediği hak ise üzerimize gökten taş yağdır veya bizim başımıza elîm bir azâb getir." diyerek arkasını dönüp gitmeye başlamış.

Râvi der ki: Allah'a yemin olsun ki daha de­vesine ulaşamadan Allah Tealâ ona bir taş attı da tam tepesine isabet edip dübüründen çıktı, onu böylece öldürdü. İşte bu âyet-i kerime bunun üzerine na­zil oldu.[6]

Ancak bu rivayet, Sûrenin tamamının mekkî olduğu rivayetleriyle çeliş­mektedir ve rivayetin sıhhati Ğadîr Hum olayı hakkındaki rivayetlerin sıhhatine bağlıdır. Zira Hz. Peygamber (sa)'in Hz. Ali hakkında "Ben kimin dostu isem Ali de onun dostudur." buyurması Ğadîr Hum olayındadır.[7]



2- Olacak kâfirler için, yok onu defedici



İbnü'l-Münzir'in rivayetine göre Hasen dedi ki:

Yüce Allah'ın: "İsteyen biri inecek bir azabı istedi" buyruğu nazil olunca insanlar azap kimlere ge­lecektir, diye sordular: Bunun üzerine Yüce Allah: "O, kâfirler içindir. Onu önleyebilecek yoktur." buyruğunu indirdi. [8]



5. Şimdilik sen güzel güzel sabret.



Kelbî bu âyet-i kerimenin Hz. Peygamber savaşla emrolunmazdan önce nazil olduğunu söylemiştir.[9]



19. Gerçekten insan hırsına düşkün yaratılmıştır.

20. Başına bir fenalık gelince feryadı basandır.

21. Kendisine bir hayır dokununca da çok cimridir.



Ayetlerin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:

1- Mukatil, bu âyet-i kerimelerin Ümeyye ibn Halef el-Cumahî hakkında nazil olduğunu söylemiştir[10]

2- İbn Abbâs'tan gelen bir rivayette de Ebu Cehl ibn Hişâm hakkında olduğu belirtilmiştir. [11]

3- Ayetin hemen sonrasında istisna edilenler dışında bütün insanlar hakkında genel olduğu açıktır.[12]



24. Ve onlar ki mallarında belirli bir hak vardır.

25. Dilenene ve yoksula.



el-Hasen ibn Muhammed el-Hanefiyye'den rivayete göre Hz. Peygamber (sa) bir seriyye göndermiş, onlar da bir miktar ganimetle dönmüşler. Ganimetin paylaştırılmasından sonra bu seriyyeye katılmamış bazıları gelip onlar da bu ganimetten kendilerine bir şeyler verilmesini istemişler ve işte bu âyet-i kerime­ler onlar hakkında nazil olmuş.[13]



36. O küfredenlere ne oluyor ki gözlerini sana doğru dikip bakmaktadırlar.

37. Sağdan ve soldan halka halka olarak.

38. Onlardan herkes naîm cennetine konulacağım mı umuyor?

39. Hayır. Doğrusu Biz, onları o bilip durdukları şeyden yarattık.



Müfessirler şöyle dediler:

"Müşrikler Hz. Peygamber'in etrafına toplanıyorlar, O'nu dinliyorlar ve O'ndan faydalanmıyorlardı. Bilakis O'nu yalanlıyorlar ve istihza edip şöyle diyorlardı:

"Eğer şunlar Cennet'e girecekse, biz onlardan evvel oraya gireriz, Ve orada onlara verilenden fazlası bizim olur," Bunun üzerine Allah Teala da bu âyeti in­dirdi."[14]















--------------------------------------------------------------------------------

[1] İbnu'l-Cevzî, age. VIII,357; Kurtubî, age. XVIII,181. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/906.

[2] Alusî, age. XXIX,55. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/906.

[3] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/683.

[4] Nesai; Tefsir: 640. Hakim; İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 371. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/683. İbn Kesîr, age. VIII.247. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/906. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 441; Ebu Hayyan, Bahru’l-Muhit: 8/332; Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü’t-Tefasir, Ensar Neşriyat: 7/54. Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 15/110.

[5] Beğavî, Meâlimu't-Tenzîl, IV,392. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/906.

[6] Kurtubî, age. XVIII, 181-182. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/906.

[7] Alûsî, age. XXIX,55. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/906-907.

[8] Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 15/110-111. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/684.

[9] Râzî, age. XXX,125. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/907.

[10] İbnu’l-Cevzî, age. VIII.363. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/907.

[11] Alûsî, age. XXIX,62. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/907.

[12] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/907.

[13] Taberî, age. XXIX,52. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/907.

[14] İbnu'l-Cevzî, age. VIII.364; Râzî, age. XXX,13I; Kurtubî, age. XVII,190. Senedi yoktur. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 371. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/908. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 441. Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 15/124.

_________________
" Hayrlar feth olsun ; şerler def olsun !..."


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye