Sufiforum.com

2009'da başlayan SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. İçerik yenilemeleri tasavvuf.name sitesinden sürdürülmektedir. ALLAH YÂR OLSUN.

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: 014- İBRAHİM SÛRESİ
MesajGönderilme zamanı: 03.01.09, 16:04 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 14.12.08, 12:14
Mesajlar: 1108
14- İBRAHİM SÛRESİ


Hasen, îkrime ve Câbir kavlinde Sûrenin tamamı Mekke'de nazil olmuştur. İbn Abbâs ve Katâde ise 28 ve 29. âyetlerinin Medenî olduğunu ve biraz sonra geleceği üzere Bedr'de öldürülen Kureyş müşriklerinin ileri gelenleri hakkında nazil olduğunu söylemişlerdir.

Bu iki âyete ek olarak 30. âyetinin de medenî olduğu söylenmiştir.[1]

Âyetlerinin adedi, elli ikidir[2]



l. Elif Lâm Râ. Bu bir kitabdır ki Biz, Rablarının izniyle insanları karanlıklardan aydınlığa, O Azız ve Hamîd'in yoluna çıkarasın diye onu sana indirdik.



Miksem'in İbn Abbâs'tan rivayetinde o şöyle demiştir:

Hz. Peygamber risaletle gönderilmezden önce bir kavim Hz. İsa'ya iman etmişken diğer bir kavim de onu inkâr etmişti. Ne zaman ki Hz. Muhammed peygamber olarak gönderildi; o İsa'yı inkâr edenler Muhammed'e iman etti, İsa'ya inananlar ise Muhammed'i inkâr etti de işte bunun üzerine bu âyet-i kerime nazil oldu. İbn Abbâs'ın bu sözünü Mâverdî zikretmiştir.[3]



27. Allah, iman edenlere dünya hayatında da âhirette de o sabit sözlerinde daima sebat ihsan eder. Allah zâlimleri dalâlette bırakır ve Allah ne dilerse yapar.



Ayetin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:

1- el-Berâ ibn Azib'den rivayette o: "Allah, iman edenlere dünya hayatında da âhirette de o sabit sözlerinde daima sebat ihsan eder. Allah zâlimleri dalâlette bırakır ve Allah ne dilerse yapar." âyeti kabir azabı hakkında nazil olmuştur." demiştir.[4]

2- Başka bir rivayette bu sebebe biraz daha açıklık kazandırılır. Buna göre Hz. Peygamber (sa), bir gün ashabına kabirdeki Münker ve Nekîr'in ölüyü sorguya çekmesinden bahsedince Hz. Ömer:

"Ey Allah'ın elçisi, o sorgulama esnasmda aklım yanımda olacak mı?" diye sormuş; Efendimiz (sa)'in:

"'Evet." cevabı üzerine

"O halde bir beis yok. Bu bana yeter." demiş de bunun üzerine bu ayet-i kerime nazil olmuş.[5]



28. Allah'ın verdiği nimeti küfre çevirip değiştirenleri ve milletlerini helak olacakları yere götürenleri görmüyor musun ?

29. Yaslanacakları cehenneme ki, o ne kötü bir karargâhtır.



Ayetlerin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:

1- Atâ ibn Yesâr'dan rivayete göre bu âyet-i kerimeler, Bedr Gazvesi günü ölen Mekke müşriklerinin ileri gelenleri hakkında nazil olmuştur.[6]

2- Bu kavil Hz. Ali ve İbn Abbâs'tan da rivayet edilmiştir.[7]

3 Hâkim, İbn Cerir, Taberânî ve diğerlerinden rivayete göre Ömer ve Ali (r.a.), Allah'ın nimeti­ni değiştirenler hakkında şöyle demişlerdir:

"Onlar, Kureyş'in en günahkârları olan Benî Mugîra ve Benî Umeyye'dir. Allah Tealâ, Benî Mugîra'nın kökünü Bedir günü kurutmuş Benî Umeyye'ye ise bir müddet daha mühlet vermiştir."[8]

4- İbn Abbâs'tan gelen başka bir rivayette de İbn Abbâs, Hz. Ömer'e bu âyeti sorduğunda o:

"Onlar Kureyş'ten iki günahkâr gruptur ki birisi benim dayılarım, diğeri de senin amcalarındır. Allah Tealâ onlardan benim dayılarım olanının kökünü Bedr'de kazıdı ve hepsini helak etti. Senin amcaların olan gruba gelince; Allah onlara da bir süreye kadar mühlet vermiştir." diye cevap vermiş.[9]

5- Yalnız Taberî'deki bu rivayetlerde nüzul kaydı bulunmamaktadır.[10]



52. Bu, uyarılsınlar ve yalnızca bir tek ilâh olduğunu bilsinler, akıl sahipleri de öğüt alsınlar diye insanlara bir tebliğdir.



Yemân ibn Riâb bu âyet-i kerimenin Hz. Ebu Bekr es-Sıddîk hakkında nazil olduğunu rivayet etmiştir.[11]







--------------------------------------------------------------------------------

[1] Kurtubî, age. IX,222. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/531.

[2] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 1/391.

[3] Kurtubî, age. IX,222. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/531.

[4] Neseî, Cenâiz, 114, hadis no: 2054, 2055; İbn Mâce, Zühd, 32, hadis no: 4269. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/531.

[5] Kurtubî, age. IX,239. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532.

[6] Suyûtî, Lubâbu'n-Nükul. 1.218. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 1/391.

[7] Kurtubî. age. IX,191. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532. Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 7/209.

[8] Vehbe Zuhayli, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları: 7/209. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532.

[9] Taberî. age. XIII,146. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532.

[10] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532.

[11] Kurtubî, age. IX,253. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/532.

_________________
" Hayrlar feth olsun ; şerler def olsun !..."


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye