Sufiforum.com

2009'da başlayan SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. İçerik yenilemeleri tasavvuf.name sitesinden sürdürülmektedir. ALLAH YÂR OLSUN.

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: OSMANLI SAN’ATINDA HAT / Fevzi GÜNÜÇ
MesajGönderilme zamanı: 12.01.10, 14:53 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25.12.08, 10:31
Mesajlar: 32
OSMANLI SAN’ATINDA HAT

Fevzi GÜNÜÇ


İmânın, ilâhi güzelliğin ve aşkın mahsûlü olan Güzel San’atlarımız içinde yer alan Hat San’atının, Türk-İslâm sentezinin en müşahhas örneklerinden biri, belki de birincisi olma özelliği, onun beden kafesi durumundaki tezhîb, minyatür, ebrû, cild gibi san’atlarımızın rûhu olmasından ve onların denetlenmesinde hâkim rol oynamasından kaynaklanmaktadır.

Kadîm yazımız, mensûbu olduğu büyük medeniyete tercüman olma gibi önemli bir vazifesi yanında, Kur’ân-ı Kerîm’i Allah’ın sözüne yakışır şekilde yazma heyecânı ve gayreti, bu yazının san’at seviyesine yükselmesinde önemli bir âmil olmuştur. Çünkü Kur’ân-ı Kerîm’in mânâsı ve lâfzı gibi, yazısı da önemlidir ve kutsî bir karaktere sahiptir.

Kültürlü müslümana göre hat, ressamın kullanmak zorunda olduğu vak’aların müdahalesi olmadan ilâhî güzelliğin en yakın tercümesidir.[1] Göze ve sâdeliği içinde rûha hitâb eden hat san’atı, tesirindeki bu önemli faktörü iyi kullanmış, değişik nevilerdeki çeşitleri ile en güzel tebliğ vasıtalarından biri olmuştur. İlâhî emirler, güzel prensipler insana takdîm edilirken onun etkileyici ve büyüleyici özelliğinden istifade edilmiştir. Sözlerinin kime ait olduğu bilinmeyen,[2] ama san’at kudretinin ihtişamı içerisinde bile, çok sade bir hayatın sahibi olan hattât-ı şehir Halim Efendi’nin ;

“Mazhar-ı feyz olamaz, düşmeyicek hâke nebât

Mütevazî olanı rahmet-i Rahmân büyütür.”

“Bir nebâtın feyze ererek serpilmesi için nasıl ki toprağa düşüp ekilmesi lâzımsa, Allah’ın esirgemesiyle büyüyüp yücelmek de alçak gönüllü ve tevâzû sahibi olmakla mümkündür” şeklindeki, Celî Sülüs levhası ile anlatılmak istenen ve İslâmın önemli prensiplerinden biri olan tevâzû’, muhataba bundan daha güzel ve nezih bir şekilde nasıl anlatılabilir ki?. Nây-ı Şerîf’in neyistan’dan koparıldığı gibi, elest bezminden koparıldıktan sonra, hicran ateşi ile o bezmdeki güzelliklerin asıl mânâlarını arayan insan da, rûhunu hapseden perdelerini yırtabildiği ölçüde bunları doya doya tadabilecektir.

[1] Arthur Upham Pope, A. Survery of Persian Art, London 1939, C.XVI., s. 1707-1708 ; M. Serin, Hat San’atı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999, s.24.

[2] M.Uğur Derman, Türk Hat San’atının Şâheserleri, İstanbul,1982, Levha. 61

http://www.marife.org/1-gunuc.htm


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 1 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye