sufiforum.com http://sufiforum.com/ |
|
Ey Zamâne Dervişleri Ne Âlemdesiniz ? http://sufiforum.com/viewtopic.php?f=48&t=445 |
1. sayfa (Toplam 1 sayfa) |
Yazar: | arsiv [ 24.05.10, 08:45 ] |
Mesaj Başlığı: | Ey Zamâne Dervişleri Ne Âlemdesiniz ? |
DERVİŞLİK BAŞTADIR TÂCDA DEĞİLDİR Mustafa KARA Medeniyetimizin bütün insanlığa sunduğu “model şahsiyetler”den biri de “derviş”tir. Dervişin insana tabiata ve Allah’a bakışının bütün insanlarca benimsendiğini gösteren en önemli göstergelerden biri de tasavvuf ve ahlak klasiklerimizin her zaman gündemde kalışı ve bu eserlerin muhtelif dünya dillerine tercüme edilişidir. Dervişliğin ne olup ne olmadığı konusunda çok şey söylenebilir. Ancak dervişler yaşadıkları derin psikolojik hallerinolur-olmaz herkesin ağzında dolaşan bir “sakız” olmasını pek sevmezler. Yaşanan bir hal olduğu için dışarıdan olaya bakanların genellikle yanıldıklarını söyler ve şu esası hatırlatırlar: “Tatmayan bilmez.” Biz de bu prensibe saygı duyarak konuyu derviş şâirlerin tespit ve teşhisleriyle arz etmeyi düşünüyoruz. Önce kendi mısralarıyla kendilerini tanıyalım. Daha sonra kendilerine yönelik “otokritik”lerini okuyalım. Dervişliğe Yöneliş N’olaydı bir derviş olsam Hoş yürüsem dervişâne Terk eylesem kibr ü kini Yüz sürüsem erişene Eşrefoğlu Rûmî söyler İle şara haber eyler Kim ki dostu görmek diler Varsın dostu bilişene Dervişlik Nedir? Dervişlik özüne hakim olmaktır Esir-i nefs olan derviş değildir Aşkı rehber edip Hakk’ı bulmaktır Keşkül teber asâ tiğ şiş değildir. (Rıza Tevfik) Dervişlik Aşık Olmaktır: Aşksızlara bu yol haram Onun işi olmaz tamam Derviş olanlar subh u şâm Aşk derdine düşmek gerek Derviş olmak ister isen Aşk ile tut pir eteğin Hakk’ı bulmak ister isen Aşk ile tut pir eteğin (Gaybî) Dervişlerin diğer özellikleri Râh-ı Hakk’da hâk olur dervişler Su gibi hem pâk olur dervişler Bülbül-i şûrîde-veş gâh zâr ider Gül gibi gâh çâk olur dervişler (İsmail Hakkı Bursevî) Dervişleri Tenkid Edenler Dervişliğe tân eyleyip gülenler Yeri nâr-ı kübrâ gözleri a’mâ Kendi bilişine mağrur olanlar Yeri nâr-ı kübra gözleri a’mâ (Câhidî) Dervişler mesleklerinin gelişigüzel tenkit edilmesine tepki gösterirken kendi kendilerini eleştirmeyi de ihmal etmemişlerdir. Derviş şâirlerin hemen hepsinin ortak konularından biri de bu “iç tenkid”le ilgilidir. XVII. yüzyılın en mühim dervişlerinden biri olan Kütahyalı Gaybî’nin aşağıdaki manzumesi bunun en çarpıcı örneklerinden biridir. Bir dervişin gözüyle dervişliğe eleştirel bir bakış: Zamâne Dervişleri Er sözünü dinlemez Zamâne dervişleri Dinlese de anlamaz Zamâne dervişleri Şerîate yüz yumaz Tarîkate baş komaz Hakîkate hiç uymaz Zamâne dervişleri Şehvet ardınca yeler Neye gerekse eyler Gördüğüne diş biler Zamâne dervişleri Tenden ileri gitmez Ânunçün işi bitmez Cân lezzetini tatmaz Zamâne dervişleri Ten tamusunda yanar Zehr-i zakkûma kanar Neye gerekse konar Zamâne dervişleri Ten sıfâtdur cândur zât Tende kalan oldu mât Nefs arzusun itti at Zamâne dervişleri Anlamadı er sırrın Avrat iken dir erin Silmedi gönül kirin Zamâne dervişleri Gönül nedir bilmedi Hakk’ı anda bulmadı Cân amelin kılmadı Zamâne dervişleri Cân ameli sevidir Gönül ânın evidir Nefis atının avıdır Zamâne dervişleri Er yoluna ko varı Arayı sor ol eri Bal eylemez bir arı Zamâne dervişleri Emek çekendir eren Gönül evine giren Hakk’ın cemâlin gören Zamâne dervişleri Er işine bakdılar Ol tarafa akdılar Adı âka takdılar Zamâne dervişleri Er yoluna düşmedi Aşk oduna pişmedi Büsbütün tutuşmadı Zamâne dervişleri Gece gündüz ağlamaz Cân u ciğer dağlamaz Ere gönül bağlamaz Zamâne dervişleri Cân yolundan osanır Ten yoluna boyanır İşini bitti sanır Zamâne dervişleri Tatmış şehvet dadını Vahdet komuş adını Cehennemin odını Zamâne dervişleri Bu değildir muhabbet Mâl veresin ya avrat Gönlünü ver hakikat Zamâne dervişleri Bu kadar er iz izler Herkes aybını gizler Nefsi kolayın gözler Zamâne dervişleri Şer seddini bozdular Aybı hüner sezdiler Ye’cüc gibi azdılar Zamâne dervişleri Büründüler celâli Görmediler cemâli Bilmediler kemâli Zamâne dervişleri Derviş isen hakîkat Kanı sende ma’rifet Başdan başa pür-zulmet Zamâne dervişleri İlm gerekdür cânda Amel gerekdür tende Kulak urmaz pende Zamâne dervişleri Sûretlerin düzerler Gönüllerin bozarlar Er yolunda azarlar Zamâne dervişleri Yol sandılar kesreti Tutup türlü lezzeti Aşk sandılar şehveti Zamâne dervişleri Aşk haberin duymadı Er sözüne uymadı Bildiğine doymadı Zamâne dervişleri Teni dolu cânı boş Şer ağûsun eder nûş Yâ bengidür yâ sarhoş Zamâne dervişleri Gerçek âşık olana Cân u başa kıyana Bir şey olmaz bahane Zamâne dervişleri Ten postundan yüzülmez Benliğinden üzülmez İkilikten süzülmez Zamâne dervişleri Ağlamadan gülsem der Boşalmadan dolsam der Zahmetsizce bulsam der Zamâne dervişleri Bir nakışdır bu cihân Cân dânedir ten samân Samanda kaldı hemân Zamâne dervişleri Aşk arıdır san hammâm Girsin soyunsun temâm İşte hatm oldu kelâm Zamâne dervişleri Gaybî sözün cümle hâk Kanı işitir kulak Tutmaz oldular yasak Zamâne dervişleri |
Yazar: | erbainer [ 24.05.10, 08:46 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Zamâne Dervişleri Ne Âlemde ? |
Alıntı: Anlamadı er sırrın Avrat iken dir "erin" Silmedi gönül kirin Zamâne dervişleri Anlamadı erkeklik sırrını Kadın iken der "adam"ım Silmedi gönül kirin Zamâne dervişleri... |
Yazar: | Kudsî [ 29.05.10, 02:02 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Ey Zamâne Dervişleri Ne Âlemdesiniz ? |
Adamlık (raculiyet) kadem ve kıdem mes'elesidir.. halden makama girildiği dem: hatun kişi de Er kişidir.. |
1. sayfa (Toplam 1 sayfa) | Tüm zamanlar UTC + 2 saat |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |