Siz hangi cemaattensiniz?
Hüseyin Akın akinakinhuseyin@hotmail.comHaber 7
Mevcut manzarayı gördükçe Akif’in yıllar öncesinde çektiği cemaat fotoğrafı gözlerimizin önünden gitmiyor: Cemaat intibah ister, uyanmaz gizli yaşlarla.
03 Haziran 2011
Saçlarına aklar düşmüş orta yaşlı adam dertli dertli anlatıyordu:
Orta bir ümmet olduğumuzu ancak orta yaşa gelince anladım. Bu zamana kadar hep cemaat cemaat dolaştım, fakat sonunda biri hariç bütün cemaatlerin bana göre olmadığını anladım. Sadece bir cemaatin dilini doğru düzgün anlayabildim: Camii cemaati.Her cemaat kendisinin arkasından gitmeyi ve belli bir takip mesafesinden kendisinin izlenmesini isterken camii cemaati mensuplarını sadece arkasında durmayı istiyordu. Namazda saf olan insanlar bir nevi toplumsal hayatta nasıl kenetlenip bir toplum prototipi oluşturmaları gerektiğinin örneğini verirlerken saf düzeninden yoksun gruplar caminin minimize edilmiş bir cami olduğu bilincinden habersizdirler.
Zihniyet oluşumunun tipik organizeleri diyebileceğimiz cemaatlerin camideki cemaat fotoğrafını esas aldıklarını söylemek mümkün değil.
Camiden bağımsız bir cemaat oluşumudur toplumun farklı köşelerine dağılmış olanlar.
Camii yönünü(kıblesini) seçmiş olanların bir araya gelmek üzere niyet ettikleri toplanma yeridir.
Kıble ve niyeti salimen gerçekleştirebilmek için birinci derecede gerekli olan şey derinlemesine temizliktir.
Abdest niyeti bozmayı engeller, niyeti bozmak da aslen namaza durmadan önce alınan abdesti bozar.
Niyet ve abdest bozulduğu zaman ise yön yani kıble ayaklarımız altından kayıp gider. Namazın dışında namaza hazırlık şartları bir çeşit cemaat olmanın ruhsal ve zihinsel hazırlıkları gibidir.
Namaz kılan insanın üstü başı ve namaz kılacağı yer her türlü pislikten ari olması gerektiği gibi ayrıca örtülmesi zaruri olan yerleri örtmek de icap eder.
Bu kural ve kaideler oluşturulacak İslami cemaatlerin karakteri hakkında ipuçları veriyor. Şöyle ki, cemaatler her şeyden evvel cemaat kelimesinin içerdiği “bir araya toplanmalar -cem olmalar- bütünü” olduklarını unutmadan şekillenmelidirler.
Bugünkü manzaraya bakarsak durum hiç de iç açıcı değil.
Cemaat bir araya gelerek bölünme hareketine dönüşmüştür adeta.Gündelik kısır siyasetin malzemesi durumuna düşmüş bir cemaat tefrikanın göz boyayan birlik maskesini takınmış demektir.
Namaz ortasında niyetini değiştirmek neyse bir İslami oluşumu belli bir seviyeye taşıdıktan sonra yamulup çark etmek de odur.
Hassasiyet ya da siyasi maslahatlar üzere bir araya gelmiş İslami oluşumlar üzerlerini başlarını ve bulundukları ortamı temiz tutamadıkları için ne yazık ki bir araya gelişlerini kolektif bir ruha dönüştürememişlerdir.
Mevcut manzarayı gördükçe Akif’in yıllar öncesinde çektiği cemaat fotoğrafı gözlerimizin önünden gitmiyor: Cemaat intibah ister, uyanmaz gizli yaşlarla.
Bu böyledir: kitleler derin bir âh ister, cemaat uzun süreli bir intibah.
Kocaman bir organizma sayılabilecek cemaatler neredeyse bireyin özgür düşünme ve karar verme inisiyatifini elinden alan kurumlara dönüşmüştür.
Bireyler yerine onların destek verdikleri zat-ı muhteremler karar merciidir artık.
Bir hareketle yüz binlerce insanı mensubiyetlerinden icbari bir durum yaratarak diledikleri siyasi görüşe oy verir hale getirebilirler. Yeter ki insanlar boşta bulunup bireysel hareket edecek duruma gelmesin.
Arınmayla kendilerini sağlama alması gereken cemaatlerin şirket kurması,gündelik kısır siyasette belirleyici role soyunması,düşünsel dünyalarıyla bağdaşmadığı halde bir siyasi partiye aleni destek vermeye kalkmaları imam secdede iken kıyamda bekleyip durmaya eşdeğer bir intibaksızlıktır. Cemaat lideri olarak ortalıkta kol gezen insanlar ancak birey oldukları zaman mesuliyet bilincine uygun davranabilirler.