Neden Nur Talebeleri Üstadları Gibi Cübbeli-Sarıklı Gezmiyorlar?Soru
hayrivo 01-Temmuz-2008 - 11:54:55
Soru
Neden Nur Talebeleri Üstadları gibi cübbeli sarıklı gezmiyorlar? Dünyevi işlerinden alıkonulur diye mi veya başkalarına GERİCİ izlenimi vermemek için mi?
01-Temmuz-2008 - 15:11:18
Cevabımız
Değerli Kardeşimiz;
Üstad kendisi cübbeyi giyerken, talebelerine giymeleri için herhangi bir baskıda bulunmamıştır.
Talebelerinin giymemeleri, Üstad'a bir muhalefet değildir. Üstad onların giyimlerine karışmamıştır.
Kaldı ki, belli dönemlerde cübbe ve sarık yasaklanmıştır.
Talebelerin kaldığı evlerde sarık ve cübbe ile namaz kılınmaktadır. Bu sünnet bu şekilde de işlenmiş olmaktadır. Sadece Nur Talebeleri değil, nice büyük alimler dahi, sarıksız ve cübbesiz dolaşmaktadır. İçinde yaşadığımız asrın şartlarına bağlı olarak meseleleri değerlendirsek daha isabetli olacağını düşünüyoruz.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale-i Nur Editör
http://www.sorularlarisale.com/subpage. ... a&id=15901***
Üstad kendisi sarık taktığı halden, neden talebelerine kravat takmalarını söylemiştir?Soru
şefkat 15-Ocak-2010 - 13:55:29
***
16-Ocak-2010 - 09:56:00
Cevabımız
Değerli Kardeşimiz;
Üstad Hazretlerinin talebelerine kravat takmaları hususunda telkin verdiği yönünde bir ibare, Risale-i Nurlarda geçmiyor. Geçtiğine dair bir ibare ya da güvenilir bir kaynak varsa paylaşmanız rica olunur.
Diğer bir husus, kravat takmanın dini açıdan bir sakıncası yoktur. Dileyen takar, dileyen takmaz, bu kişilerin tercihine kalmış bir şeydir.
Dine uygun olan örfe uymak Hanefi Mezhebi'nde kullanılan bir usuldür. Yani toplumun normal, hatta bazen gerekli kabul ettiği örflere uymak normalken, uymamak mürüvvetsizlik olarak addedilmiştir.
Hatta kravat, devlet dairelerinde mecburi tutulmaktadır, tabi buna doğru demiyoruz; ama kişileri zor durumda bırakacak bir bağnazlık da yanlış olur kanaatindeyiz.***
Üstad sarık taktığı halde neden sakal bırakmamış, ikisi de şeairden değil midir?Soru
şefkat 15-Ocak-2010 - 13:42:37
Üstad (ra) sarığı çıkartmamış, sakalı bırakmamış, ikisi de İslam'ın simgesi değil midir?
Cevabımız: 16-Ocak-2010 - 09:54:24
Değerli Kardeşimiz;
Öncelikle ifade edelim ki, sakal bırakmak dinimizde sünnet seviyesinde bir ibadettir; farz ve vacip bir ibadet değildir; terkinde günah ve azap yoktur. Ama sünnet niyeti ile bıraktıktan sonra kesmek haramdır.
Üstad Hazretleri hayatının hiçbir döneminde baştan itibaren sakal bırakmadığı için her hangi bir günah ve haramlılık durumu yoktur. Sadece sakal sünnetinin sevabından mahrum kalmıştır.
Üstad Hazretlerinin sakal bırakmamak noktasında mazereti çoktur. Üstad Hazretlerinin hayatı hep zorluklar, sürgünler ve hapislerde geçtiği için, sakalı bıraktıktan sonra kesilme tehlikesine tedbir olmak için baştan bırakmamıştır. Yani bir nevi harama düşmemek niyeti ile sakalı bırakmıyor.
"Yirmi sene hapsi münferid hükmünde işkenceli bir hayat geçirdik; inşallah o sünnetin (sakal) terkine bir keffaret olur."(1)
Üstad Hazretlerinin bu ifadeleri, sakalı hangi sebeplerden dolayı bırakmadığına işaret ediyor.
Sarığın takılıp çıkarılmasında bir günah yoktur, bu sebeple Üstad Hazretleri sarığı sürekli takmış ve bu şiarı terk edilen bir muhitte temsil etmiştir. Sakal ile sarık arasında böyle bir fark vardır. Bu yüzden kıyası kabil değildir.
(1) bk. Emirdağ Lahikası-I, (24. Mektup)
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale-i Nur Editör