sufiforum.com
http://sufiforum.com/

Bazı Şiilerin Hz. Ali'yi Enbiyadan Üstün Saymasının Reddi
http://sufiforum.com/viewtopic.php?f=122&t=592
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Yazar:  Ebu Hamza [ 15.01.09, 17:52 ]
Mesaj Başlığı:  Bazı Şiilerin Hz. Ali'yi Enbiyadan Üstün Saymasının Reddi

Bazı Şiilerin Hz. Ali'yi Enbiyadan Üstün Saymasının Reddi

Rey şehri'nde, Mahmud İbn Hasan el-Humusî isminde bir adam vardı. Bu, isnâ aşeriyye (Şia) mezhebi muallimlerinden olup Hz. Ali (k.v)'nin, Hz. Muhammed (s.a.s) dışındaki bütün peygamberlerden daha üstün olduğunu iddia ediyor ve şöyle diyordu:

"Bunun delili, âyetteki ''Kendimiz ve kendinizi çağıralım" ifadesidir. Çünkü "Kendimiz" kelimesinden maksat, Hz. Peygamber (s.a.s)'in bizzat kendisi değildir.

Çünkü insan kendi kendini çağırmaz. Aksine bu tabirden murad, Hz. Peygamberin kendisinden başkasıdır. Âlimler o başkasının, Hz. Ali (r.a) olduğu hususunda ittifak etmişlerdir. Binâenaleyh âyet, Hz. Ali'nin, Hz. Peygamberin kendisi gibi olduğuna delalet etmektedir. Bu tabirin Hz. Peygamberin nefsinin, bizzat Hz. Ali'nin nefsini ifâde etmiş olması mümkün değildir.

Bundan dolayı bundan murad, bu nefsin (kendisinin), onun kendisi gibi olmasıdır.

Bu da, iki nefis arasında her yönden eşitliğin olmasını gerektirir. Fakat, deliller Hz. Peygamber'in bir peygamber, Hz. Ali'nin ise böyle olmadığına delâlet ettiği ve Hz. Muhammed (s.a.s)'in Hz. Ali (r.a)'den daha üstün olduğuna da icmâ bulunduğu için, gerek peygamberlik, gerek üstünlük hususunda, bu umumi hükümle amel edilmemiştir.

Bu iki husus dışındaki hususlarda ise bu umûmî hükümle amel edilmiştir. Sonra icmâ Hz. Muhammed (s.a.s)'in, diğer peygamberlerden efdal olduğuna delâlet etmektedir. Binâenaleyh Hz. Ali'nin de diğer peygamberlerden efdal olması gerekir. İşte bu, bu âyetin zahirî mânası ile yapılan istidlal şeklidir. Âyetle bu şekilde istidlal etmeyi, bizim görüşümüzü kabul eden ve reddedenlerin kabul ettikleri şu hadis de te'yid eder.

Hz. Peygamber (s.a.s),"İlminde Hz. Âdem'e, taatında Hz. Nuh'a, dostluğunda Hz. İbrahim'e, heybetinde Hz. Musa'ya, saflığında Hz. İsa'ya (benzer birisine) bakmak isteyen Ali İbn Ebİ Tâlib'e baksın" buyurmuştur. Bu hadis, her peygamberde ayrı ayrı bulunan hasletlerin Hz. Ali'de toplanmış olduğunu gösterir.

Bu da, Hz. Ali'nin, Hz. Muhammed (s.a.s) dışındaki peygamberlerden efdal olduğuna delalet eder." Diğer Şiîler önceden de şimdi de bu âyetle, Hz. Ali'nin -delillerin tahsis ettiği özellikler dışında- Hz. Muhammed (s.a.s) gibi olduğuna İstidlal etmişlerdir. Hz. Muhammed (s.a.s)'in nefsi, bütün sahabeden efdaldir.

Binâenaleyh Hz. Ali'nin nefsinin (Kendisinin) de sahabeden efdal olması gerekir. Şia'nın bu husustaki görüşü, bundan ibarettir. Buna şöyle cevap verilir: Müslümanlar arasında, Hz. Muhammed (s.a.s)'in, Hz. Ali'den daha faziletli olduğu hususunda bir icmâ bulunduğu gibi, Hz. Muhammed (s.a.s) zuhur etmezden önce peygamber olanların, peygamber olmayanlardan efdal oldukları hususunda da b., icmâ vardır.

Yine müslümanlar, Hz. Ali (r.a)'nin peygamber olmadığı hususunda ittifak etmişlerdir. Binâenaleyh âyetin zahirinin, Hz. Muhammed (s.a.s) hakkında husûsî bir hüküm ifâde ettiği gibi, diğer peygamberler hakkında da husûsî bir hüküm ifâde ettiğini kesin olarak söylemek gerekir

KAYNAK: FAHREDDİN RAZİ ALİ İMRAN 61.AYET-İ KERİME TEFSİRİ

1. sayfa (Toplam 1 sayfa) Tüm zamanlar UTC + 2 saat
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/