Sufiforum.com

2009'da başlayan SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. İçerik yenilemeleri tasavvuf.name sitesinden sürdürülmektedir. ALLAH YÂR OLSUN.

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 4 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: Rabbani Akaid: Kadere İmân
MesajGönderilme zamanı: 19.01.10, 09:31 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı

Kayıt: 27.12.08, 17:20
Mesajlar: 565
34. Bölüm: Kulun Kudret ve Tercîhi, Kader Meselesi:

Allah Teâlâ şöyle buyurdu: “Söz verme (ve onu tutma) bakımından kim Allah’tan daha doğru olabilir?” (en-Nisâ, 4/122). “Allah onlara zulmetmedi, fakat onlar kendilerine zulmediyorlardı” (en-Nahl, 16/33).

Allah’ın zulmetmediği ve o insanların kendilerine zulmettiğinin ifâdesi apaçıktır. Çünkü Allah insanların hayrı ve şerri bilen irâdelerinin ardından irâde ettikleri şeyi yaratır. Hayır ve şer de şerîatte bildirilmiş ve insanlar için eşit mesâfede takdîr edilmiştir. İnsanlar kötü olduğu açıkça belli olan şerri işlemeyi dilediler, Allah Teâlâ da irâde ettikleri şekilde o şerri yarattı. Onlar, şerîat tarafından hayır olduğu bildirilen ve kaderde bulunan hayrı (iyiliği) terk ettiler.

“Allah onlara zulmetmedi, fakat onlar kendilerine zulmediyorlardı” (en-Nahl, 16/33).

Geriye kalan şudur: Onların kudret ve irâdeleri Allah tarafından yaratılmıştır. Ancak bu durum da insanlardan zulmü gidermez. Çünkü Allah Teâlâ insanlarda hayra ve şerre nisbeti eşit mesâfede olan bir kudret yaratmıştır. Yoksa kötülük işlemeye mecbur olsunlar diye şerre kudret yaratıp da hayra kudret yaratmamış değildir. İnsanlarda yaratılan irâde de böyledir. İnsan hayrı ve şerri bildikten sonra bunlardan birini tercih eder. Kul, dînen kötü olduğunu bildiği halde bir şerri tercîh etmiştir. Oysa şerri de hayrı da tercîh etme konusunda eşit mesâfede idi. İrâdesi ile iki takdîrden birini seçmesi mümkündü. Böylece ona sâdece kendisi zulmetti, Allah onlara zulmetmedi.

Aynı şekilde (ilâhî) ilim ve ezelî kazâ (kader) de kullardan zulmü (kendilerine zâlim olmayı) gidermez. Çünkü Allah Teâlâ ezelde fülân kulun kendi irâdesiyle hayrı bırakıp şerri tercih edeceğini bilmiş ve öyle takdîr etmiştir.

Allah’ın bilmesi ve takdîr etmesi, kulun tercihini destekler, yok etmez.

Meselâ kendisine bazı gaybî bilgiler keşf olunan bir şahıs, fülân kişinin kendi irâde ve tercihiyle bu işi yapacağını bilir ve ona hükmeder. Bu bilgi ve hüküm o kişinin tercihini ortadan kaldırmadığı gibi, ilâhî bilgi ve kader de bunu ortadan kaldırmaz.

İşin hakîkatini en iyi bilen Allah Teâlâ’dır.

Salât ve selâm Efendimiz Muhammed’e ve âilesine olsun.

Bu mesele kelâm ilminin zor meselelerindendir.

Âlimlerden ancak derin bilgi sâhibi olanlar bunu anlamışlardır.

Başarıyı ihsân eden Allah Teâlâ’dır.

***

MA‘ÂRİF-İ LEDÜNNİYYE (ARİFLERİN HALLERİ)

İMÂM-I RABBÂNÎ

Doç Dr. Necdet TOSUN

SUFİ Kitap


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 4 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye