Sufiforum.com

2009'da başlayan SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. İçerik yenilemeleri tasavvuf.name sitesinden sürdürülmektedir. ALLAH YÂR OLSUN.

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 5 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: Rabbani Akaid: "Allah" Kelimesi
MesajGönderilme zamanı: 14.01.10, 10:11 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı

Kayıt: 27.12.08, 17:20
Mesajlar: 565
1. Bölüm: “Allah” Kelimesi Hakkında:

“Allah” mübârek kelimesi, “elif”, “lâm” ve “h” harflerinden oluşur.
Elif ve lâm harfleri ta‘rîf (belirleme) âletlerindendir (harf-i ta‘rîftir) . Sondaki “h” harfi de ta‘rîf grubundandır (çünkü hüve zamiridir).

Bu üç harften oluşan isim (Allah), vâcibu’l-vücûd olan Zât’ın özel ismidir. Bu durumda, bu mübârek isimde üç tür ta‘rîf sebebi bir araya gelmiş oluyor.

Bir ismin ta‘rîfi yani belirli hâle getirilmesi için bu üç harften birinin bulunması yeterli olmasına rağmen, Allah kelimesinde üçünün de bir araya gelmiş olmasında sanki şöyle bir işâret vardır: Bu büyük ismin ifâde ettiği şey (Allah’ın zâtı), azametinin kemâli, derecesinin yüksekliği ve makâmının uluvviyeti sebebiyle hiçbir şekilde ta‘rîf edilemez, anlatılamaz.

Eğer târif ona yol bulsaydı ve anlatılabilseydi, o isimde bir tane harf-i ta‘rîf yeterli olurdu. Çünkü sonucun meydana gelmesi için sebeplerin çok olmasına gerek yoktur. Sonucun meydana gelmesi, sebeplerden biri ile de olur. Burada ise (Allah’ın zâtını târif edecek) sebeplerden biri bile bulunmadığına göre, o ikisi (sebep ve sonuç) arasında bir sebebiyet ilişkisi olmadığı anlaşılır. Allah Teâlâ hakkında ta‘rîf sebepleri olan harflerin sebebiyet ilişkisi ortadan kalkınca, Allah’ın bilinirliği de ortadan kalkar.

Âlimin ilmi, Onun kuds (ilâhlık) âlemine ulaşamaz, târif edicinin târifi Onu ifâde edemez. O, idrâk edilmekten çok yüce, târif edilmekten çok üstün ve bilinmekten çok uludur.

Bu açıklamadan anlaşılmaktadır ki, bu mübârek isim (Allah), diğer ilâhî isimlerden ayrıdır ve onların hükümlerine tâbî olmaktan uzaktır.

O hâlde bu ayrılık ve uzaklık ile Cenâb-ı Hak ilâhlığa lâyıktır.

Şunu belirtmeliyiz ki, “Bu mübârek isim, müsemmâyı yani ismin ifâde ettiği şey olan Allah’ın zâtını mâdem ki gösteremiyor ve onu tam olarak ifâde edemiyor, o hâlde o ismi kullanmanın anlamı nedir?” diye sorulursa, cevâben deriz ki: Bunun anlamı, müsemmâ yâni ismin ifâde ettiği zât bilinmeksizin, zâtın, Allah’tan gayrı her şeyden ayrılmasıdır.

Bu durumda, bu mübârek isim ile diğer isimler arasındaki bir fark da şudur: Diğer isimler kendi müsemmâlarına delâlet ederler (meselâ Allah Teâlâ’nın “Rezzâk” yani “rızık vereci” ismi, bu ismin ifâde ettiği mânâyı bildirir) ve o müsemmâlar da bilinir hâle gelirler. (Özel isim olan Allah ise, diğer isimlerden farklıdır).

Diğer isimlerin anlamlarının bilinmesi, “Allah” isminin diğerlerinden farklı olduğunu gösterir ve bizi bu kanaate ulaştırır. Bu mübârek isimde, ismin ifâde ettiği şeyin bilinmesi yoktur, sâdece diğer her şeyden ayrı olduğunun bilinmesi vardır.

***

MA‘ÂRİF-İ LEDÜNNİYYE (ARİFLERİN HALLERİ)

İMÂM-I RABBÂNÎ

Doç Dr. Necdet TOSUN

SUFİ Kitap


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Rabbani Akaid: "Allah" Kelimesi
MesajGönderilme zamanı: 14.01.10, 10:13 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı

Kayıt: 27.12.08, 17:20
Mesajlar: 565
2. Bölüm: Mârife Bir Kelimeye Harf-i Ta‘rîf Gelmesinin Sebebi:

Nekre (belirli olmayan her hangi bir) isim, başına elif ve lâm harflerinin gelmesiyle mârife (belirli isim) hâline dönüşür.

“Allah” mübârek isminde ise, “elif” ve “lâm” zâten mârife olan gâib zamîri “Hû”nun başına gelmiştir. (Halbuki mârife bir kelimenin başına elif lâm gelmesine gerek yoktur).

Nitekim bazı muhakkikler (hakîkat ehli) şöyle demişlerdir: “Allah” ismi, gayb-ı hüviyyete (Allah’ın zâtına) delâlet eden “h” harfi ile harf-i ta‘rîf olan elif ve lâm’dan oluşur.

Bu harf-i ta‘rîfin eklenmesinde sanki şöyle bir îmâ ve işâret vardır: Hû zamirinin kendi mârifeliği, onun işâret ettiği mânâ olan Allah’ın zâtını ifâde etme konusunda yetersizdir. Târife yardımcı olacak başka bir şey lâzımdır ki o da elif ve lâmdır. Lâm harfinin şeddeli (çift) olması ise târifte mübâlağa içindir. Bu mübâlağa ile bile târif yetersiz kalınca ve târif edilecek şey tam olarak ifâde edilemeyince, bütün bu harfleri ta‘rîf-i alemîye (özel isme âit târife) götürdüler ve böyle yorumladılar. Belki orada belirlenme ve bilinme oluşur diye düşündüler. Ama burada da zâtın bilinmesine bağlı olan belirlenme meydana gelmedi.

Sonunda bu “Allah” isminin diğer isimlerden farklı olduğu anlaşıldı.
Mahlûkât için kendisine, Onu tanıma konusunda âciz kalmaktan başka yol bırakmayan Allah’ı tesbih ve tenzih ederim.

***

MA‘ÂRİF-İ LEDÜNNİYYE (ARİFLERİN HALLERİ)

İMÂM-I RABBÂNÎ

Doç Dr. Necdet TOSUN

SUFİ Kitap


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Rabbani Akaid: "Allah" Kelimesi
MesajGönderilme zamanı: 14.01.10, 10:14 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı

Kayıt: 27.12.08, 17:20
Mesajlar: 565
3. Bölüm: Özel İsmin İki Târif Sebebinden Oluşması:

Bu mukaddes özel ismin (yani “Allah” isminin hem belirli olan Hû zamiri, hem de belirleme takısı olan elif ve lâm şeklinde) iki tür târif sebebinden oluşması, özel isim olmanın, ismin ifâde ettiği mânâyı anlatmada yetersiz kaldığını göstermektedir.

Çünkü bu ismin ifâde ettiği zât-ı ilâhî çok yücedir ve akılların alamayacağı kadar uludur.
Anlatılan şeyin târifi için bir çok sebep gerekir. Bununla birlikte o yine de anlaşılamaz ve aslâ târif edilemez.

***

MA‘ÂRİF-İ LEDÜNNİYYE (ARİFLERİN HALLERİ)

İMÂM-I RABBÂNÎ

Doç Dr. Necdet TOSUN

SUFİ Kitap


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Rabbani Akaid: "Allah" Kelimesi
MesajGönderilme zamanı: 14.01.10, 10:15 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı

Kayıt: 27.12.08, 17:20
Mesajlar: 565
4. Bölüm: Târif Sebeplerinin Bir Araya Gelmesinin Asıl Gâyesi:

Yukarıda anlatıldığı üzere, târif (belirleme) sebeplerinin çok olmasının, târif edilen şeyin varlığında bir etkisi her ne kadar yok ve bir tek târif sebebi yeterli ise de, bir çok târif sebebinin bir araya getirilmesinde, o ismin ifâde ettiği mânânın (yani Allah’ın zâtının) kapalı (meçhul) ve insanların idrâkinden uzak olduğuna dâir bir îmâ ve işâret vardır.

***

MA‘ÂRİF-İ LEDÜNNİYYE (ARİFLERİN HALLERİ)

İMÂM-I RABBÂNÎ

Doç Dr. Necdet TOSUN

SUFİ Kitap


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 5 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye